Controle en toezicht

Toezicht

Meldpunt formulieren

Wat is toezicht in de Wmo?

Als samenwerkende gemeenten geven we invulling aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierbij is het van belang dat inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben en van een kwaliteit die is afgesproken. Op grond van de Wmo zijn we ook wettelijk verplicht om hierop toe te zien.

Dit doen we door drie vormen van toezicht:

  • Toezicht op de rechtmatigheid
    Deze vorm van toezicht geeft antwoord op de vraag: Is de gedeclareerde zorg en ondersteuning geleverd? Als je twijfelt of de gedeclareerde ondersteuning is geleverd, dan kan je dit melden via het meldformulier.
  • Toezicht op de kwaliteit
    Deze vorm van toezicht geeft antwoord op de vraag: Is de zorg en ondersteuning van een kwaliteit die is afgesproken? Als je twijfelt of de ondersteuning van goede kwaliteit is, dan kan je dit melden via het meldformulier.
  • Toezicht bij calamiteiten en geweldsincidenten
    Deze vorm van toezicht geeft antwoord op de vraag: Hoe en waarom heeft deze gebeurtenis kunnen plaatsvinden? Heeft er een calamiteit of geweldsincident voorgedaan tijdens de verstrekking van een voorziening, dan moet de aanbieder dit binnen 3 werkdagen melden via het meldformulier. Een andere betrokkene kan ook een melding doen van een calamiteit of geweldsincident.

Wat is toezicht bij calamiteiten en geweldsincidenten?

Aanbieders van maatschappelijke ondersteuning zijn verantwoordelijk voor goede en veilige ondersteuning. Zij zijn wettelijk verplicht om binnen 3 werkdagen een melding te doen als er tijdens de verstrekking van een voorziening sprake is van een calamiteit of geweldsincident.

Calamiteit
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt heeft geleid.

Voorbeelden van calamiteiten

  • Een gebeurtenis die heeft geleid/kan leiden tot lichamelijk letsel
  • Een gebeurtenis die heeft geleid/kan leiden tot psychisch lijden
  • Elke (poging tot) zelfdoding
  • Elk onverwacht en onbedoeld overlijden van een cliënt

Geweldsincidenten
Ernstig grensoverschrijdend gedrag (zowel fysiek, psychisch als seksueel) naar een cliënt, door een medewerker dan wel door een medecliënt.

Waarom houden we toezicht op calamiteiten en geweldsincidenten?

Door toezicht te houden op calamiteiten en geweld kan achterhaald worden hoe en waarom een gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden. Hiermee kunnen passende verbetermaatregelen  genomen worden om de oorzaken aan te pakken. Het doel van het onderzoek is om ervan te leren. Zo wordt de kans op herhaling kleiner en de ondersteuning beter. In het onderzoek gaat het om vermijdbaarheid en niet om verwijtbaarheid.

Wie houdt toezicht op calamiteiten en geweldincidenten?

Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren hebben toezichthoudende ambtenaren aangewezen voor toezicht op calamiteiten en geweldsincidenten.

Gemeente Helmond heeft toezicht bij calamiteiten en geweldsincidenten belegd bij GGD Hart voor Brabant.

Heb je als aanbieder van maatschappelijke ondersteuning ook cliënten vanuit een andere financieringsvorm (bijvoorbeeld de Jeugdwet of Wet langdurige zorg)? En is er sprake van betrokkenheid van één of meerdere van deze cliënten? Doe dan ook een melding bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Hoe meld je calamiteiten en geweldsincidenten?

Meldt de calamiteit of het geweldsincident via het meldformulier van de gemeente die de beschikking voor betreffende inwoner heeft afgegeven.

Voor gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren kan dit via het meldformulier van de Peelgemeenten

Voor gemeente Helmond kan dit via het meldformulier van GGD Hart voor Brabant.

Wat gebeurt er na een melding?

De toezichthouder beoordeelt of verder onderzoek nodig is.
Daarna zijn er drie mogelijke opties:

  • Afsluiting melding met een toelichting naar melder en gemeente
  • Zelfonderzoek door aanbieder(s)
    • Binnen 6 weken rapport zelfonderzoek overleggen aan toezichthouder
    • Beoordeling rapport
  • Onderzoek door toezichthouder

De melder ontvangt hierover bericht.

Aanvullende informatie

Heeft u vragen over wel of niet melden, of advies nodig?

Neem contact op via:

Meldprotocol GGD Hart voor Brabant
Factsheet GGD Hart voor Brabant
Webinar GGD Hart voor Brabant

Heeft u een vraag?

Neem contact op via ons contactformulier.
Contact WMO

WMO

Informatie rondom de inkoop van Wmo. Dit is een samenwerking tussen de Gemeente Helmond en de Peelgemeenten (Deurne, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel en Asten).

Declareren

Hier vindt u als zorgaanbieder allerlei informatie rondom het declareren van zorg. Denk aan de verwijsindexen en communicatie zoals het berichtenverkeer

Een 10 voor de jeugd

Informatie rondom de inkoop van Jeugd. Dit is een samenwerking van ‘een 10 voor de Jeugd’ (nog in ontwikkeling). Bij deze inkoopsamenwerking zijn de volgende gemeenten aangesloten: Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel en Asten), Geldrop/Mierlo, Nuenen, Veldhoven, Waalre en Son en Breugel